tirsdag den 31. marts 2015

I samarbejde med to yoga instruktører har vi afholdt yoga seminar, hvor jeg har haft den teoretiske del. Vi skulle vise en åndedrætsteknik, som aktiviserede arbejde af hypofyse og hypothalamus, samt udføre en øvelse, som sætter gang i det lymfiske system.

Derfor skulle jeg åbne seminaret og fortale om det endokrine system, med særlig vægt på hypofysens og hypothalamuses funktioner og deres betydning for menneskets helbred, samt betydning og funktioner af det lymfiske system.

Grundet til at jeg skulle lave den teoretiske åbning var at fremme deltagernes forståelse for disse fysiske systemer og organer, samt motivere dem til at udføre øvelserne.

I min forberedelse jeg var yderst opmærksom på indholdet af min fremlæggelse, så det ikke skulle blive alt for tungt på grund af terminologi. F.eks at undgå for mange navne på hormoner osv.  Jeg har lavet en powerpoint med nøglepunkter for min fremlæggelse. Min bog om menneskets fysiologi var en stor hjælp, fordi der stod den del om det jeg skulle fremlægge, samt var jeg sikker på, at det var en troværdig kilde. Jeg skulle bare oversætte det til russisk. For at have en bedre forståelse af indholdet har jeg suppleret med teorier på russisk fra internettet.

Jeg har forsøgt at give nogle eksempler på helbredsmæssige problematikker, som deltagerne kunne genkende ud fra sin hverdag, samt forsøgte at inddrage dem i samtalen. Dette gjorte jeg ved at stille dem spørgsmål, om deres viden om funktioner nogle bestemte fuktioner af det endokrine og det lymfiske system, og bagefter uddybe det. På denne måde ville jeg gøre min fremlæggelse minde ensidig og gik over til den didaktiske dialogmodel.

Da jeg lavede min fremlæggelse holdt jeg med vilje øje med deltagernes kropssprog. De fleste virkede interesseret. Men det var tydeligt, at de blev mere aktive, da jeg begydt en tosidig samtale med dem.

Efter jeg blev færdig med min del, begyndte vi at udføre den praktiske del af seminaret.

Jeg har også tilberedt en sund dessert til teen, som var serveret efter seminaren. Jeg har medbragt Raw Romkugler, som var lavet af dadler, nødder kokosolie, ægte kakao, marcipan, banan og kokosmel.

Alle var meget tilfreds med den viden de har fået. Da jeg var introduceret som en kostvejleder har jeg svaret på spørgsmål, som deltagerne var spurgt mig om vedrørende ernæring.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar